Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa Unii Europejskiej jest
dokumentem, który wyznacza kierunek działań dostosowawczych oraz określa
harmonogram ich realizacji w latach 1998 – 2002 w kontekście zbliżającego się
członkostwa Polski w UE. Jego treść wynika z trzech podstawowych elementów: z
dotychczasowej realizacji Układu Europejskiego i stanu przygotowań w Polsce do
członkostwa w Unii, opinii Komisji Europejskiej w sprawie polskiego wniosku o
członkostwo Polski w UE oraz z unijnego dokumentu „Partnerstwo dla
Członkostwa”. Analiza powyższych elementów pozwoliła na sprecyzowanie podstawowych
priorytetów dostosowawczych, które zdaniem polskiego rządu trzeba będzie
zrealizować w nadchodzących latach. Priorytety te obejmują zadania
dostosowawcze w podziale na krótkookresowe, tj. realizowane w 1998roku bez
dodatkowego wsparcia z Funduszu oraz zadania średniookresowe – do 2002 roku,
dla których obowiązują jednolite ramy finansowe obejmujące – oprócz własnych
środków budżetowych – finansowanie z Programu PHARE oraz kredytów z
międzynarodowych instytucji finansowych. W dniu 29 stycznia 1998 roku Komitet
Integracji Europejskiej przyjął projekt listy priorytetów dostosowawczych dla
Polski. Lista ta objęła następujące priorytety:
Ø Polityka
gospodarcza
Ø Wspólna z
UE średniookresowych priorytetów polityki gospodarczej promujące zrównoważony
wzrost gospodarczy (przy stopniowym ograniczaniu inflacji i deficytu finansów
publicznych), prywatyzację i restrukturyzację przedsiębiorstw sektora
państwowego, demonopolizację i liberalizację rynku, usprawnienie rynku pracy i
zapewnienie osłony socjalnej w procesie przyspieszonej restrukturyzacji,
Ø Rynek
wewnętrzny
1.
Dalsza liberalizacja przepływu kapitału między innymi
poprzez nowelizację prawa dewizowego,
2.
Kontynuacja działań dostosowawczych (przepisy i
struktury administracyjne) w dziedzinie standaryzacji, certyfikacji i oceny
zgodności; wynegocjowanie ze Wspólnotą Europejską Europejskiego porozumienia w
sprawie Oceny Zgodności i jego wdrożenie,
3.
Stworzenie zgodnych z przepisami wspólnotowymi
przejrzystych procedur monitorowania pomocy publicznej oraz przestrzegania
zasad polityki antymonopolowej, wzmocnienie instytucji działających w tym
obszarze,
4.
Dalsze dostosowanie przepisów w zakresie zamówień
publicznych w celu zapewnienia swobodnego dostępu do przetargów publicznych dla
podmiotów z UE; szkolenie pracowników administracji i rozpowszechnianie
informacji o wprowadzonych zmianach dostosowawczych wśród potencjalnych
dostawców zamówień publicznych,
5.
Zakończenie prac nad ustawą o ochronie własności
przemysłowej i jej wprowadzenie w życie oraz wdrożenie przepisów o ochronie
własności intelektualnej,
6.
Dostosowanie prawa w zakresie ochrony konsumenta,
opracowanie uproszczonych procedur dochodzenia roszczeń konsumenckich oraz
szkolenie kadr,
7.
Wdrożenie ustawy Kodeks Cywilny – wzmocnienie kadrowe
służb celnych i stopniowa rozbudowa infrastruktury celnej,
8.
Wdrożenia ustawy o ochronie danych,
9.
Wdrażanie ustawy o służbie cywilnej zapewniający
swobodny dostęp do tej służby,
10. Szkolenie
administracji publicznej i samorządów gospodarczych w zakresie problematyki
rynku wewnętrznego,
11. Szkolenie
sędziów i prokuratorów w zakresie stosowania prawa wspólnotowego.
Ø Zatrudnienie
i sprawy społeczne
1.
Wzmocnienie efektywności funkcjonowania instytucji
rynku pracy i instytucji dialogu
społecznego,
2.
Dalsze zaznajamianie partnerów społecznych z zasadami
funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej,
3.
Dostosowanie prawa w dziedzinie bezpieczeństwa i
higieny pracy oraz wzmocnienie i rozwój struktur instytucjonalnych zajmujących
się jego przestrzeganiem,
4.
Dalszy rozwój ochrony socjalnej; przeprowadzanie
reformy ubezpieczeń społecznych.
Ø Sprawiedliwość
i sprawy wewnętrzne
1.
Promowanie współpracy policji i wymiaru
sprawiedliwości w walce ze zorganizowana przestępczością (szkolenie i
wyposażenie),
2.
Wzmocnienie
systemu zarządzania i kontroli zagranicznej (rozbudowa infrastruktury i
szkolenie kadr).
Ø Polityki
sektorowe
1.
Opracowanie programu restrukturyzacji sektora
stalowego harmonogramu jego realizacji,
2.
Rozpoczęcie wdrażania programu restrukturyzacji
sektora energetycznego, w tym kontynuacja prywatyzacji i modernizacji rafinerii
oraz tworzenia rezerw paliwowych,
3.
Opracowanie kryteriów produkcji i montażu
przemysłowego samochodów,
4.
Tworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju i poprawy
konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich,
5.
Opracowanie programów oraz stworzenie koniecznych
warunków sprzyjających realizacji wymagań nałożonych przez dyrektywy ramowe o
ochronie środowiska i rozpoczęcie wdrażania standardów wspólnotowych w tej
dziedzinie,
6.
Dostosowanie polskiej polityki ekonomicznej do V
Programu działań Unii Europejskiej na rzecz środowiska,
7.
Wzmocnienie kadrowe (szkolenie) i finansowanie służb
ochrony środowiska,
8.
Stworzenie spójnej koncepcji polityki strukturalnej
oraz polityki rozwoju obszarów wiejskich sprzyjającym korzystnym zmianom
polskiej struktury agrarnej,
9.
Przyjęcie i wdrożenie przepisów dotyczących kontroli
fitosanitarnej i weterynaryjnej oraz tworzenie odpowiednich służb i
infrastruktury, w szczególności na przyszłych granicach zewnętrznych UE,
10.
Modernizacja sektora przetwórstwa rolno-spożywczego (w
zakresie produkcji mleka i mięsa) i unowocześnienie bazy dla kontroli jakości,
11.
Prywatyzacji i dostosowanie prawa w zakresie
telekomunikacji,
12.
Modernizacja transeuropejskiej infrastruktury transportowej
w celu sprostania standardom europejskim i przyszłego jej włączenia do systemu
sieci transeuropejskich,
13.
Harmonizacja oraz dostosowanie prawa i standardów
stosowanych w dziedzinie transportu w celu skutecznego kształtowania ruchu
pasażerskiego i towarowego, jako warunku intensyfikacji współpracy gospodarczej
pomiędzy Polską i Unią Europejską,
14.
Wsparcie instytucjonalne i szkolenie pracowników
administracji oraz przewoźników w celu zapoznania ich z wdrażanymi praktykami i
procedurami wzorowanymi na rozwiązaniach wspólnej polityki transportowej WE,
15.
Kontynuacja prac związanych z harmonizacją polskiego
prawa w zakresie podatków pośrednich z prawem wspólnotowym ,
16.
Wzmocnienie administracji podatkowej (szkolenie,
usprawnianie procedur w celu poprawy ściągalności podatków),
17.
Kontynuowanie dostosowań prawa w zakresie
infrastruktury oraz procedur do wymogów rynku wewnętrznego UE w sektorze
finansowym,
18.
Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy – utworzenie
Państwowej Agencji Informacji Finansowej,
19.
Kontynuowanie dostosowań w dziedzinie statystyki
ogólnej do wymogów Unii Europejskiej ,
20.
Pełne dostosowanie prawa w sektorze audiowizualnym
między innymi poprzez nowelizację i wdrożenie ustawy o radiofonii i telewizji.
Ø Inne
dziedziny
1.
Stworzenie efektywnego systemu finansowej kontroli
wewnętrznej w administracji publicznej,
2.
Przygotowanie ram instytucjonalnych służących
korzystaniu ze wsparcia finansowego UE w okresie objętym „Partnerstwem dla
Członkostwa”, a po uzyskaniu członkostwa z Funduszy Strukturalnych,
3.
Stworzenie ram instytucjonalnych umożliwiających
realizację polityki regionalnej i rozpoczęcie wdrażania projektów pilotażowych,
Rozwój współpracy przygranicznej.
Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa
kładzie szczególny nacisk na właściwą sekwencję podejmowanych działań w celu
uzyskania najbardziej korzystnego dojścia Polski do członkostwa w Unii, co w
szczególności oznacza, że w pierwszej kolejności powinny być realizowane
najważniejsze cele, którym należy przyporządkować pozostałe zadania,
realizowane w dalszej kolejności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.