Członkowie stowarzyszeni:
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG)
- stworzona z inicjatywy Stalina podczas konferencji moskiewskiej w styczniu 1949 r.
- stworzona z inicjatywy Stalina podczas konferencji moskiewskiej w styczniu 1949 r.
Cel - współpraca, mająca na celu szybki rozwój gospodarczy,
industrializacja, wzajemna wymiana handlowa i technologiczna
Językiem urzędowym ugrupowania był rosyjski
Siedzibą
organizacji – Moskwa
Najwyższy organ stanowiący - Sesja RWPG z udziałem rządowych delegacji państw
zrzeszonych
organ
wykonawczy - Komitet Wykonawczy RWPG w Moskwie, którym kierował przedstawiciel
ZSRR
KOMITETOWI podlegały pozostałe
struktury (komitety, sekretariat z komisjami i stałymi naradami branżowymi,
instytuty naukowe)
KAŻDE z państw zrzeszonych w
Radzie posiadało własne Stałe Przedstawicielstwo przy RWPG, na czele którego
stał członek rządu w randze wicepremiera
ROZWÓJ ORGANIZACJI
1963 powstał Międzynarodowy Bank Współpracy Gosp. i do
systemu wzajemnych rozliczeń wprowadzono rubla transferowego
w latach 70. współpraca integracyjna w ramach RWPG
rozwijała się przede wszystkim w dziedzinie paliwowo-energetycznej, surowcowej,
budowy maszyn, produkcji podstawowych towarów konsumpcyjnych, systemu
transportu i komunikacji
Rozwiązana: 28 VI 1991
EFTA
Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu
powstała na mocy Konwencji Sztokholmskiej (podpisanej w Sztokholmie
6 stycznia 1960 r) przez: Austrię, Danię, Norwegię, Portugalię, Szwajcarię, Szwecję
i Wielką Brytanię.
Po wstąpieniu do Wspólnot Europejskich większość państw opuściła struktury EFTA. Obecnie członkami tego ugrupowania są Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria i Norwegia
Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu
powstała na mocy Konwencji Sztokholmskiej (podpisanej w Sztokholmie
6 stycznia 1960 r) przez: Austrię, Danię, Norwegię, Portugalię, Szwajcarię, Szwecję
i Wielką Brytanię.
Po wstąpieniu do Wspólnot Europejskich większość państw opuściła struktury EFTA. Obecnie członkami tego ugrupowania są Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria i Norwegia
EFTA- etapy tworzenia:
1960 – styczeń – podpisanie Konwencji, maj – wejście w
życie
1961 r. – przyłączenie Finlandii
1966 r. – wolny handel artykułami przemysłowymi
1970 – przyłączenie Islandii
1972 – Dania i Wielka Brytania opuszczają struktury
ugrupowania z uwagi na członkostwo w EWG. Pozostałe państwa podpisują
dwustronne Porozumienia o Wolnym Handlu z EWG
1977 – zniesienie barier w swobodnym przepływie towarów
przemysłowych pomiędzy EFTA i EWG
1979 – podpisanie porozumienia o wolnym handlu z Hiszpanią
1985 - Portugalia opuszcza struktury ugrupowania z uwagi na
członkostwo w EWG
1986 - Finlandia
uzyskuje pełne członkostwo w EFTA
1989 - rozpoczęcie
rozmów o utworzeniu Europejskiej Przestrzeni Gospodarczej (późniejszym
Europejskim Obszarze Gospodarczym)
1991 – wstąpienie do EFTA Liechtensteinu. Podpisanie
porozumienia o wolnym handlu z Turcją
1992 – podpisanie w Oporto, w Portugalii porozumienia o
utworzeniu Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Porozumienia o wolnym handlu z
byłą Czechosłowacją (Czechami i Słowacją – dodatkowy Protokół w 1993 r. po
rozpadzie na dwa państwa), Polską, Rumunią i Izraelem
1994 – porozumienie o EOG wchodzi w życie. Nie obowiązuje
Szwajcarii, która w referendum z 1992 r. odrzuciła uczestnictwo w Obszarze
1995 – Austria, Finlandia i Szwecja opuszczają organizację
z uwagi na członkostwo w UE. Porozumienia o wolnym handlu z Litwą, Łotwą,
Estonią i Słowenią
2001 – reforma konwencji sztokholmskiej na spotkaniu
ministerialnym EFTA, podpisana w Vaduz (Liechtenstein). Wejście w życie z dniem
1 czerwca 2002 r.
EFTA podpisała szereg porozumień o wolnym handlu, m.in. z:
Palestyną, Singapurem, Chorwacją, Jordanią, Libanem, Tunezją, Chile oraz
Deklaracje o Współpracy m.in. z Mercosur-em
EFTA ściśle współpracuje z UE. Trzy kraje Stowarzyszenia
(Islandia, Liechtenstein i Norwegia) wspólnie z 27 krajami UE tworzą Europejski
Obszar Gospodarczy (ang. EEA, European Economic Area), który został powołany do
życia w 1994 roku. Na terenie całego EOG obowiązują cztery wolności przepływu
kapitału, dóbr, usług i osób. Szwajcaria postanowiła podpisać bilateralne umowy
o współpracy z UE.
Poza współpracą z UE, EFTA zawarła porozumienia o wolnym handlu oraz współpracy z 20 państwami i obszarami terytorialnymi.
Poza współpracą z UE, EFTA zawarła porozumienia o wolnym handlu oraz współpracy z 20 państwami i obszarami terytorialnymi.
Liczba członków Wspólnot :
zwiększyła się w 1973 roku, gdy przyłączyły się Wielka
Brytania, Dania i Irlandia. Kandydująca wówczas Norwegia nie przyłączyła się z
powodu sprzeciwu swoich obywateli
Druga fala nastąpiła w latach 80. kiedy to do EWG
przystąpiła Grecja (w 1981 r.), Hiszpania i Portugalia (w 1986 r.).
W 1985 r. miał miejsce jedyny przypadek opuszczenia
Wspólnot: wystąpiła z nich autonomiczna część Danii – Grenlandia.
NRD stała się częścią Unii w momencie przywrócenia jedności
z RFN w 1990 roku. – tzw. ciche rozszerzenie
Unia Europejska: wstąpienie
Austrii, Szwecji i Finlandii.
Norwegia ponownie odrzuca wniosek
1 maja 2004 roku nastąpiła czwarta fala, największe w
historii rozszerzenie UE, wstąpiło do wspólnoty 10 krajów, czyli Estonia,
Łotwa, Litwa, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Malta oraz
Cypr.
25 kwietnia 2005 roku Bułgaria i Rumunia podpisały traktat
akcesyjny w Luksemburgu otwierający tym krajom drogę do wejścia do Unii
Europejskiej 1 stycznia 2007 roku
Państwami oficjalnie kandydującymi są Chorwacja, Turcja i
Macedonia. http://pl.wikipedia.org/wiki/Unia_Europejska
Powstanie
Grupa początkowo nazywana była
Trójkątem Wyszehradzkim rozpoczęła swa działalność w 1991 roku
W skład Trójkąta wchodziły:
Czechosłowacja,
Polska i Węgry
Powstanie Grupy
Po rozpadzie Czechosłowacji 1993
r., „Trójkąt" przekształcił się w "grupę" , Czwórką Wyszehradzką
- bowiem tworzą ją cztery państwa: Polska, Węgry, Republika Czeska i Słowacja.
Instytucje V4
Współpraca Wyszehradzka opiera się wyłącznie na
konsultacjach; na które składają się regularne spotkania na różnych poziomach
(prezydentów, premierów, ministrów spraw zagranicznych itp.). Jedyną stałą
instytucją Grupy jest założony przez rządy czterech państw w 1999 roku
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki z siedzibą w Bratysławie. Fundusz wspiera
społeczeństwa krajów Czworokąta Wyszehradzkiego.
Początki CEFTA
15 lutego 1992 r. prezydenci trzech państw podpisali w
Wyszehradzie, symbolicznym mieście zjazdów królów polskich, czeskich i
węgierskich, deklarację o współpracy.
Za najważniejsze osiągnięcia spotkania należy uznać:
1) porozumienie w sprawie wspólnych celów, którymi są
uzyskanie pełnej niezależności, rozwój demokracji i gospodarki rynkowej,
prowadzące do ogólnoeuropejskiej integracji,
2) deklarację w sprawie współpracy gospodarczej,
kulturalnej, informacyjnej oraz w dziedzinie ochrony praw mniejszości
narodowych;
3) zharmonizowanie działań z instytucjami europejskimi,
prowadzenie konsultacji w sprawach bezpieczeństwa oraz rozwój telekomunikacji z
Europą Zachodnią.
Trudności, jakie powstały na drodze do urzeczywistnienia
tej inicjatywy, pokonano na spotkaniu krakowskim, które odbyło się 6
października 1991 r. Uzgodniono na nim przede wszystkim pierwszoplanowy cel
wszystkich trzech krajów, tj. stowarzyszenie ze Wspólnotami Europejskimi.
Równocześnie po raz pierwszy zadeklarowano przyspieszenie prac nad zniesieniem
barier we wzajemnych obrotach handlowych.
Następstwem deklaracji krakowskiej było spotkanie ministrów
odpowiedzialnych za zagraniczną współpracę gospodarczą, które odbyło się w
Warszawie 31 listopada 1991 r. Zadecydowali oni o rozpoczęciu negocjacji w
sprawie liberalizacji handlu towarami przemysłowymi między trzema
zainteresowanymi krajami.
21 grudnia 1992 r. podpisano w Krakowie Środkowoeuropejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (CEFTA). 1 marca 1993 r. weszło ono w życie po procedurze ratyfikacyjnej przeprowadzonej w uczestniczących w nim krajach
21 grudnia 1992 r. podpisano w Krakowie Środkowoeuropejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (CEFTA). 1 marca 1993 r. weszło ono w życie po procedurze ratyfikacyjnej przeprowadzonej w uczestniczących w nim krajach
Głównym celem Środkowoeuropejskiej Umowy o Wolnym Handlu
jest ustanowienie najpóźniej do 1 stycznia 2001 r. strefy wolnego handlu między
Czechami, Polską, Słowacją, Węgrami, Słowenią i Rumunią, zgodnie z art. XXIV
GATT. Realizacji tego celu służą postanowienia dotyczące likwidacji barier
taryfowych
i pozataryfowych dla handlu oraz uzgodnienia związane ze swobodnym przepływem towarów: zamówienia publiczne, pomoc państwa, ochrona własności intelektualnej, zasady konkurencji monopole państwowe itp. Umowa CEFTA nie przewiduje całkowitej likwidacji barier w handlu artykułami rolnymi
i pozataryfowych dla handlu oraz uzgodnienia związane ze swobodnym przepływem towarów: zamówienia publiczne, pomoc państwa, ochrona własności intelektualnej, zasady konkurencji monopole państwowe itp. Umowa CEFTA nie przewiduje całkowitej likwidacji barier w handlu artykułami rolnymi
Po przystąpieniu większości państw Cefty do Unii
Europejskiej w 2004 i 2007 r., umowa ta straciła na znaczeniu. Obecnie
członkami Cefty są Albania, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Czarnogóra,
Macedonia, Mołdawia, Kosowo (Tymczasowa Misja ONZ w Kosowie — UNMIK), Serbia.
Do CEFTA może przystąpić kraj, który:
1) jest członkiem GATT/WTO;
2) podpisał z UE umowę stowarzyszeniowa lub o tworzeniu strefy wolnego handlu dla dóbr przemysłowych;
3) został zaakceptowany przez pozostałych członków CEFTA
1) jest członkiem GATT/WTO;
2) podpisał z UE umowę stowarzyszeniowa lub o tworzeniu strefy wolnego handlu dla dóbr przemysłowych;
3) został zaakceptowany przez pozostałych członków CEFTA
Polska w CEFTA
Środkowoeuropejskie
Porozumienie o Wolnym Handlu (CEFTA) zostało zawarte 21 grudnia 1992 r.
między Czechosłowacją (od 1993 r. Czechami i Słowacją), Polską oraz Węgrami.
Jego celem było utworzenie strefy wolnego handlu artykułami przemysłowymi i
ochrona własnego rolnictwa państw członkowskich.
W momencie wstąpienia do Unii
Europejskiej część państw wystąpi z CEFTA, a prowadzenie polityki handlowej
przejmie na siebie Komisja Europejska.
Korzyści z umowy CEFTA
znaczny wzrost wymiany handlowej:
w 1993 roku, kiedy porozumienie zaczęło
obowiązywać, obroty handlowe Polski z krajami CEFTA wyniosły około 1,3 mld USD.
W 1997 roku wzrosły do 4,4 mld USD, co - nawet uwzględniając stopniowe
rozszerzanie się CEFTA (najpierw o Słowenię, następnie o Rumunię) - oznacza
przeszło 3-krotne zwiększenie obrotów
Korzyści z umowy CEFTA (2)
zmianie uległa również struktura polskiego eksportu do
krajów CEFTA
Początkowo
były to przeważnie surowce i półprodukty, obecnie dominują towary wysoce
przetworzone, takie jak kosmetyki, wyroby przemysłu samochodowego czy żywność
W latach 1997-1999 zdecydowanie dominująca część obrotów
towarowych Polski (93 - 97% eksportu i ponad 90% importu) przypadała na cztery główne
ugrupowania rynków, a mianowicie: Unię Europejską (eksport 64,2 - 68,3%; import
63,9 - 65,6%); kraje b. ZSRR (eksport 13,7 - 17,3%; import 7,0 - 9,5%), kraje
rozwijające się (eksport 5,3 - 7,7%; import 10,9 - 11,9%) i CEFTA (eksport 6,1
- 7,2%; import 5,8 - 6,4%).
Ugrupowania integracyjne w Europie
Historia MERCOSUR
7 marca 1990 r.w Buenos Aires prezydenci Argentyny Carlos
Saula de Menema i Brazylii Fernando Collor de Mello podpisali porozumienie, w
którym oba państwa przyjęły zobowiązanie utworzenia do 31 grudnia 1994 r.
wspólnego rynku.
Do powstającego ugrupowania postanowiono zaprosić także
sąsiadujące kraje Urugwaj i Paragwaj.
26 marca 1991 r. Argentyna, Brazylia, Paragwaj i Urugwaj
podpisały w Asunción, stolicy Paragwaju, układ przewidujący powstanie
subregionalnego ugrupowania o nazwie MERCOSUR - Wspólny Rynek Ameryki
Południowej (Traktat z Asuncion/Tratado de Asunción)
Traktat dotyczy:
liberalizacji handlu
generalnych zasad pochodzenia produktów
rozwiązywania sporów
Przewiduje
wolny przepływ dóbr, usług i środków produkcji na obszarze
czterech państw sygnatariuszy
zniesienie ceł i wszelkich ograniczeń pozataryfowych
wprowadzenie wspólnej polityki celnej (m.in. ustanowienie
Wspólnej Taryfy Zewnętrznej) i handlowej
skoordynowanie polityki makroekonomicznej i legislacyjnej w
zakresie objętym traktatem
Mercosur – struktura:
Rada Wspólnego Rynku -
najwyższy organ, w skład którego wchodzą ministrowie spraw zagranicznych oraz
ministrowie gospodarki, spotykający się przynajmniej raz do roku. W spotkaniach
biorą także udział prezydenci tych państw. Radzie Wspólnego Rynku przewodniczą
przemiennie państwa według kolejności alfabetycznej przez okres sześciu
miesięcy.
Grupa Wspólnego Rynku
- przedstawiciele ministerstw zagranicznych, gospodarki, wybranych sektorów
gospodarczych oraz banków centralnych. Grupa czuwa nad przestrzeganiem
Traktatu, nadzoruje przestrzeganie decyzji przyjętych przez Radę, proponuje
konkretne środki dla realizowania celów oraz umów z krajami trzecimi.
Sekretariat Administracyjny (Montevideo, Urugwaj)
Wspólna Komisja Parlamentarna - składa się z parlamentarzystów poszczególnych krajów.
Jej głównym zadaniem jest przyspieszanie harmonizacji prawa w obszarach
objętych Traktatem.
(2) Mercosur – struktura – organy dodatkowe:
Forum ds. Konsultacji ekonomiczno-społecznych
Trybunały – stałych przedstawicieli oraz ds.
administracyjnych i pracy
Komisje, których prace dotyczą wybranych obszarów (np.
Komisja ds. Handlu, której zadaniem jest monitorowanie prac nad rozwojem
ugrupowania)
Trybunał Rozjemczy (zajmujący się także kwestiami rozwoju
demokracji)
MERCOSUR
Rozwój ugrupowania
poprawki do Traktatu zostały wprowadzone na konferencji w
Ouro Preto (Brazylia) w grudniu 1994 r. Zostały one zapisane w tzw. Protokole
Dodatkowym do Traktatu z Asunción (Protocolo Adicional al Tratado de
Asunción).
MERCOSUR przyznano osobowość prawną i określono jako
wspólny rynek międzynarodowy, funkcjonujący w oparciu o reguły międzynarodowego
prawa publicznego i cywilnego.
Stwierdzono, że MERCOSUR jako ugrupowanie może zawierać
porozumienia i traktaty z innymi organizacjami lub państwami.
PROCES DEKOLONIZACJI
SOJUSZE WOJSKOWE
CACM
Wspólnota Andyjska
OAS
LAIA
FTAA
NAFTA
NAFTA - historia
2 stycznia 1988 -
amerykańsko-kanadyjska umowa o wolnym handlu (Kanada – US Free Trade
Agreement).
W ciągu 10 lat miało nastąpić zniesienie ceł i ograniczeń,
co w praktyce prowadziło do powstania całkowicie wolnego handlu.
Umowa weszła w życie 1 stycznia 1989 roku.
W kolejnych latach do umowy przystąpił Meksyk.
Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu pomiędzy trzema
krajami została podpisana 7 października 1992 roku, w życie weszła blisko dwa
lata później (po ratyfikacji przez parlamenty Kanady, Meksyku i Stanów
Zjednoczonych) 1 stycznia 1994 roku.
CELE
osiągnięcie dobrobytu i rozwój krajów członkowskich
dogodny klimat do inwestycji prywatnych
stworzenie warunków politycznych służących rozwojowi
wzrostu gospodarczego
Kraje należące do NAFTA zniosły stawki celne w handlu
wzajemnym, zachowując jednak autonomiczne stawki celne w handlu z krajami
trzecimi.
Cele powołania NAFTA
cele ekonomiczne:
zachowanie dotychczasowej dominacji gospod USA
zapewnienie efektywnej protekcji rynku
Stabilizacja rynku
ograniczenie nielegalnej migracji Meksykanów
wzmocnienie rozwoju płd. Stanów USA Teksasu, Nowego
Meksyku, Arizony, Kalifornii
zniesienie ceł na towary przemysłowe
dla Meksyku liberalizacja handlu była logiczną kontynuacją
reform gospodarczych
Cele c.d.
cele polityczne
zachowanie pozycji mocarstwowej USA wobec wzmacniającego
się rynku europejskiego
dla Kanady zrównoważenie kierunków współpracy mającymi
uchronić przed dominacją USA
scementowanie zmian zachodzących w Meksyku, stabilizacja
sytuacji
pozostałe cele
wzmocnienie standardów zdrowotnych, bezpieczeństwa i
ochrony środowiska
standaryzacja narodowych przepisów i uregulowań
równe traktowanie inwestorów krajowych i zagr.
ochrona praw własności intelektualnej
Rozwój i efekty
działania NAFTA
wzrost handlu wzajemnego, szczególnie po stronie eksportu
szybszy niż obroty całkowite NAFTA, co
świadczy o tym, że integracja spowodował raczej efekt kreacji niż przesunięcia
handlu
stymulacja wzrostu gospodarczego
redukcja ryzyka inwestycyjnego w Meksyku
nowe miejsca pracy w wyniku inwestycji
skutki pozaekonomiczne: zapobieganie niszczeniu środowiska
i dalszej koncentracji przemysłu przy granicy amerykansko-meksykańskiej.
rozwój technologiczny Meksyku
wpływ na rozwój pluralizmu politycznego i demokracji w
Meksyku
SPARTECA
( South Pacific Regional Trade and Economic Cooperation Agreement)
( South Pacific Regional Trade and Economic Cooperation Agreement)
zawarte w lipcu 1980 roku w Tarawie, stolicy Kiribati(
weszło w życie w 1981 r., w Australii w 1982 r.)
porozumienie to jest przykładem integracji między krajami
rozwiniętymi a rozwijającymi
do krajów wysoko rozwiniętych w tym regionie należy
Australia i Nowa Zelandia
do drugiej grupy należy dziesięć słabo rozwiniętych
mikropaństw: Fidżi, Kiribati, Nauru, Niue, Samoa Zachodnie, Tonga, Tuvalu,
Vanuatu, Cooka, Wyspy Salomona.
Główne cele SPARTECA:
osiąganie stopniowo bezcłowego i nie ograniczonego innymi
barierami handlowymi dostępu do Australii i Nowej Zelandii dla jak najszybszego
zakresu produktów eksportowych przez mikropaństwa,
przyspieszenie rozwoju mikropaństw, głównie przez ekspansję
i dywersyfikację ich eksportu do Australii i Nowej Zelandii,
promocje inwestycji na terytorium małych państw
rozszerzenie współpracy gospodarczej, przemysłowej i w
dziedzinie rolnictwa
(zarówno w relacji Australia i
Nowa Zelandia – mikropaństwa, jak i wzajemnej małych państw, dzięki pomocy ze
strony Australii i Nowej Zelandii)
Założenia Sparteca:
Nowa Zelandia : bezcłowy
i swobodny dostęp dla wszystkich produktów wytworzonych na terenie Krajów
Wyspowych
Australia : bezcłowy i
swobodny dostęp dla wszystkich produktów wytworzonych na terenie Krajów
Wyspowych (wyj.cukier)
Eliminacja barier celnych
lista negatywna - stworzona przez Australię i Nową Zelandię
lista towarów, które nie podlegają preferencjom w handlu, np. limonki, krem
kokosowy, odzież
lista pozytywna – towary, które podlegają preferencjom
lista pozytywna – towary, które podlegają preferencjom
Rys historyczny asean
Do 1983 w działalności ASEAN wyróżnia się 3 okresy:
1967-74 dominacja problematyki politycznej (m.in. w 1971
Deklaracja ZOPFAN - strefa pokoju, wolności i neutralności)
1974-79 dominacja problematyki ekonomicznej (szybki rozwój
form integracyjnych, współpraca gospodarcza z rozwiniętymi krajami Pacyfiku -
Japonią, Australią i Nową Zelandią)
od 1979 ponownie dominacja problematyki politycznej
związanej z ekspansją komunizmu na Półwyspie Indochińskim.
Dokumenty ASEAN:
Deklarację o jedności
ASEAN (Declaration of ASEAN Concord)
Układ o przyjaźni i współpracy (The Treaty of Amity and
Cooperation)
- oba powyższe dokumenty uchwalono
na wyspie Bali, w 1976 r.
W 2003 roku przyjęto Deklarację ws. Jedności ASEAN II (Bali
Concord II), w której liderzy zobowiązali się do utworzenia do 2020 roku
Wspólnoty ASEAN (ASEAN Community)
ASEAN+3 - rozpoczęła się w grudniu 1997 r. nieformalnym spotkaniem
przywódców państw ASEAN
Chińskiej Republiki Ludowej,
Republiki Korei i Japonii w czasie drugiego, nieformalnego Szczytu
ASEAN w Malezji. Sformalizowane - w 1999
r. poprzez wydanie Wspólnego Oświadczenia ws. Współpracy w Azji Wschodniej.
Państwa ASEAN+3 regularnie odbywają
spotkania i konsultacje w formie szczytów, spotkań ministerialnych, wyższych
urzędników i spotkań eksperckich. Ważnym obszarem współpracy ASEAN+3 jest
ekonomia.
Podpisane
zostały dwustronne porozumienia handlowe między ASEAN i Chinami i Japonią. W
trakcie są rozmowy dot. podobnego porozumienia z Republiką Korei.
ASEM – ( Asia-Europe Meeting) - główne forum ASEAN i UE, istnieje od 1996 r.
UE
współpracuje z ASEAN także w czasie spotkań ministerialnych
ASEAN+3 - rozpoczęła się w grudniu 1997 r. nieformalnym spotkaniem
przywódców państw ASEAN
Chińskiej Republiki Ludowej,
Republiki Korei i Japonii w czasie drugiego, nieformalnego Szczytu
ASEAN w Malezji. Sformalizowane - w 1999
r. poprzez wydanie Wspólnego Oświadczenia ws. Współpracy w Azji Wschodniej.
Państwa ASEAN+3 regularnie odbywają
spotkania i konsultacje w formie szczytów, spotkań ministerialnych, wyższych
urzędników i spotkań eksperckich. Ważnym obszarem współpracy ASEAN+3 jest
ekonomia.
Podpisane
zostały dwustronne porozumienia handlowe między ASEAN i Chinami i Japonią. W
trakcie są rozmowy dot. podobnego porozumienia z Republiką Korei.
ASEM – ( Asia-Europe Meeting) - główne forum ASEAN i UE, istnieje od 1996 r.
UE
współpracuje z ASEAN także w czasie spotkań ministerialnych
trzy filary Wspólnoty ASEAN:
1) Wspólnota
Bezpieczeństwa ASEAN (ASEAN Security Community);
2) Wspólnota
Gospodarcza ASEAN (ASEAN Economic Community);
3) Wspólnota
Społeczno-Kulturalna ASEAN (ASEAN Socio-cultural Community).
AFTA- Azjatycki obszar wolnego handlu
Zainicjowany przez państwa ASEAN w 1992 r.
Specjalny program
redukcji taryf (do 2008r.) - Common Effective Preferential Tariff (CEPT)
CEPT to mechanizm redukcji taryf celnych w regionie ASEAN
Redukcja towarów: (spełniających
wymóg 40% wytworzenia w ASEAN )
Do 0-5% w
latach 2002/2003
(2006
-Vietnam, 2008 - Laos and Myanmar, 2010 - Kambodża)
Szybka i normalna ścieżka redukcji
towarów:
Szybka:
0-5% do 2000
Normalna: do tego samego poziomu do 2003 r. Obecnie 81%
barier celnych jest usuniętych w ramach obu ścieżek
Wrażliwe towary zostały objęte
redukcją do 2010r.
Celem APEC jest:
znoszenie barier celnych
współpraca technologiczna
dążenie do ściślejszej integracji gospodarczej
popieranie wzrostu gospodarczego i sprawiedliwego rozwoju
Obecni pełni członkowie
caricom
Antigua i Barbuda
Bahama
Barbados
Belize
Dominika
Grenada
Gujana
Haiti
Saint Lucia
St. Kitts i Nevis
St. Vincent i Grenadyny
Surinam
Trinidad iTobago
Jamajca
Montserrat
Historia
- CARICOM zastępuje CARIFTA w 1972 przy rewizji Traktatu w Chaguaramas
CARIFTA powstała w 1956 r. jako porozumienie pomiędzy anglojęzycznymi
krajami Karaibów (państwami będącymi wcześniej częścią Imperium Brytyjskiego –
wyj. Surinam
i Haiti)
Członkami-założycielami CARIFTA były Trynidad i Tobago,
Antigua i Barbuda, Barbados oraz Gujana
Cele CARIFTA
ułatwienie wymiany handlowej
zwiększenie jej skali
racjonalizacja produkcji rolnej
zmniejszanie nierówności rozwojowych między członkami
organizacji
Karaibska Wspólnota i Wspólny Rynek
organizacja powstała podczas siódmej sesji Konferencji
Szefów Rządów CARIFTA w październiku 1972.
Przywódcy podjęli decyzję o pogłębieniu integracji i
przejściu od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku . Wstępne porozumienie o
powstaniu CARICOM podpisano podczas ósmego szczytu CARIFTA w Georgetown w
kwietniu 1973. Stolica Gujany została jednocześnie wybrana na siedzibę
sekretariatu CARICOM.
W 1983 Bahamy przystąpiły do wąsko rozumianego CARICOM, nie
biorąc jednak udziału we Wspólnym Rynku. W 1991 stworzono instytucję
członkostwa stowarzyszonego, z której skorzystały początkowo Brytyjskie Wyspy
Dziewicze oraz Turks i Caicos, a następnie także Anguilla (1999), Kajmany i
Bermudy (2003)
Wspólny Rynek i dalsze etapy integracji:
Decyzja o budowie jednolitego rynku – projekty zmian w 2001
zostały włączone do tekstu pierwotnego traktatu i łącznie podpisane przez
członków Wspólnoty jako tzw. zmodyfikowany traktat (revised treaty) z
Chaguaramas .
Najważniejsze - utworzenie Jednolitego Rynku i Gospodarki
CARICOM (The CARICOM Single Market and Economy – CSME)
Podobnie jak w przypadku UE, najważniejsze zasady jednolitego
rynku to:
- cztery swobody
- cztery swobody
(przepływu dóbr, usług, kapitału i siły roboczej)
- harmonizacja zewnętrznych stawek celnych
- swoboda prowadzenia działalności gospodarczej we wszystkich państwach członkowskich
- wspólna zagraniczna polityka handlowa
- harmonizacja zewnętrznych stawek celnych
- swoboda prowadzenia działalności gospodarczej we wszystkich państwach członkowskich
- wspólna zagraniczna polityka handlowa
Struktura formalna – główne organy
Konferencja Szefów Rządów , w której zasiadający przywódcy
tworzą regionalny quasi-rząd
Każdy z nich zajmuje się określoną dziedziną i w jej ramach
kieruje pracami Wspólnoty,
np. Barbados odpowiada za sprawy
jednolitego rynku, Jamajka za stosunki zewnętrzne, a Gujana za rolnictwo.
Rada Ministrów ds. Wspólnoty, zwana potocznie Radą
Wspólnoty , tworzą ją ministrowie odpowiedzialni w rządach państw
członkowskich za kwestie integracji karaibskiej. Kompetencje Rady obejmują
praktycznie całość funkcjonowania CARICOM (uchwalanie jej budżetu, nadzór nad
funkcjonowaniem rynku, przygotowywanie posiedzeń Konferencji Szefów Rządów.
Organy pomocnicze, komitety, sekretariat
organy pomocnicze złożone są z ministrów odpowiedzialnych w
rządach narodowych za sprawy będące przedmiotem ich zainteresowania, np. Rada
ds. Finansów i Planowania (COFAP), Rada ds. Handlu i Rozwoju Ekonomicznego
(COTED), Rada ds. Zagranicznych i Wspólnotowych (COFCOR) oraz Rada ds. Rozwoju
Ludzkiego i Humanitarnego (COHSOD)
komitety złożone z wysokich urzędników administracji
rządowej, ale już nie członków rządów. Są to Komitet ds. Prawnych, Komitet
Budżetowy oraz zalążek przyszłego wspólnego banku centralnego, Komitet
Gubernatorów Banku Centralnego
I Sekretariat CARICOM - przygotowuje projekty rozwiązań,
zbiera i przetwarza dane, na życzenie państw członkowskich udziela im różnego
rodzaju pomocy, przede wszystkim technicznej i analitycznej. Nie posiada jednak
żadnych samodzielnych prerogatyw decyzyjnych – może jedynie sugerować decyzje
organom międzyrządowym.
perspektywy CARICOM
m.in. :
Utworzenie i podpisanie Karty Społecznej
Połączenie przedsiębiorstw lotniczych
Unia walutowa
Unia polityczna
porozumienia handlowe zawierane lub negocjowane przez
CARICOM z innymi blokami i państwami:
W połowie lat 90. zawarto umowy o preferencjach celnych z
Wenezuelą i Kolumbią
porozumienia o wolnym handlu z Kubą (2000), Dominikaną
(2001) i Kostaryką (2004)
2005 - porozumienie Petrosur, umożliwiające zakup
wenezuelskiej ropy naftowej na preferencyjnych warunkach
Współpraca Z UE i Mercosur
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.